Nové hausbóty jsou vyrobeny z velmi nepravděpodobného materiálu.
Segmenty lze spolu různě spojovat, obměňovat je a tím poupravovat účel každého konkrétního plavidla. Tak lze nabídnout užitnou plochu od 32 do 42 čtverečních metrů, tedy obytný prostor pro čtyři až šest lidí.
„Myslím si, že jedinečnost tohoto prostoru nespočívá pouze v jeho materiálovém využití, v tom, že je velmi udržitelně využíván karton, který je velmi dobře izolován. Používáme hodně recyklovaných materiálů, využíváme vlastní energii ze solárních panelů a podobně. Dobře jsme promysleli jak konstrukci lodí, tak i jejich využitelnost,” je přesvědčen šéf společnosti, jež hausbóty vyrábí, Sander Waterval.
Interiér hausbótu z lepenky
Foto: AP
Společnost nabízí hausbóty primárně jako prostory ke krátkodobým pronájmům, případně třeba k menším firemním akcím. Její záměry jsou ale mnohem dalekosáhlejší.
S ohledem na úbytek prostoru kvůli zvyšující se hladině moře, s nímž se Rotterdam potýká, by se právě podobný typ ubytování na lodi mohl stát jedním z řešení tohoto problému.
Zástupci města si od podobných projektů zároveň slibují lepší propojení pevniny a vodních ploch ve vnitřních částech města, a zejména ve starých přístavních čtvrtích, které nejsou v současnosti už tolik využívané.
Lepenkové hausbóty by se mohly stát zajímavým způsobem, jak propojit vodní plochu s pevninou a třeba i oživit staré přístavní části Rotterdamu, které jsou v současnosti nevyužívané.
Foto: AP
Jako na každé lodi, i na hausbótech se šetří místem. Všechny mají vlastní koupelny, samostatné ložnice a v nich sklopené postele. Každý je vybaven televizním setem, který má ovšem místo obrazovky vysouvací plátno.
Na palubě každého z nich lze objevit také vířivku. Jak ale upozorňuje Sander Waterval, je potřeba trochu hledat. „Během dne ji nespatříte. Sedíte prostě na terase, na vířivce, protože je ukryta pod palubou,” říká.
Společnost má v současné době sedm hausbótů zakotvených v rotterdamském přístavu Rijnhaven. Další dva jsou pak na řece Dieze ve 's-Hertogenbosch v Severním Brabantsku.